از هر طرف

سعی میکنم تو این وبلاگ از هر زمینه ای صحبت کنم

از هر طرف

سعی میکنم تو این وبلاگ از هر زمینه ای صحبت کنم

راه اندازی یک شبکه خانگی

از اونجایی که تخصص اصلی من شبکه های کامپیوتری هست دیدم زشته اگه در این مورد صحبتی نشه بخاطر همین این مقاله رو براتون گذاشتم امیدوارم به دردتون بخوره  

 

اگر در منزل خود بیش از یک کامپیوتر دارید به زودى در خواهید یافت چقدر آزار دهنده است هنگامیکه یکى دیگر از اعضاى خانواده بعنوان مثال به پرینتر نیاز داشته باشد (که اتفاقا" به کامپیوتر شما متصل است) و در نتیجه مجبور شوید از فعالیت خود دست بکشید. احتمالا" از اینکه براى انتقال فایلها با استفاده از فلاپى دیسک مرتبا" از پلهها بالا و پایین بروید نیز خسته شده اید. حتما" دوست ندارید بر سر استفاده از تنها کامپیوتر داراى دستیابى به اینترنت نیز با دیگر اعضاى خانواده بحث کنید، بنابراین تعجبى ندارد که به شبکه خانگى علاقمند شوید.

اما شبکه خانگى غیر از هماهنگى بین اعضاى خانواده، شرایط راحتى شما را نیز فراهم مىسازد. ترجیح مىدهید پاسخ یک E-mail مهم را در کجا بدهید؟ در اتاق کار منزل خود در حالیکه پشت میز کارتان هستید یا در اتاق نشیمن و یا حتى در بالکن منزل خود.

زمانى این امکانات، شرایط بسیار عالى بود که براى افراد شجاعى که به منظور برقرارى شبکه ethernet کابل کشى مىکردند و به اسرار پنهان شبکه بندى کاملا" تسلط داشتند، در نظر گرفته شده بود. اما در طى چند سال گذشته تعداد زیادى از مجموعههاى شبکه بندى خانگى به صحنه آمده و استفاده از آنها نسبتا" آسان مىباشد. شما مىتوانید از شبکه سیمى و در بعضى موارد حتى شبکه بىسیم موجود استفاده کنید.

در اینجا 3 گزینه مختلف براساس سه استاندار شبکه بندى پایه را نام مىبرم: Home PNA 2.0
(Home Phoneline Networking Alliance) متمرکز بر سیستم خط تلفن منزل، Homeplug که از خطوط برق استفاده مىکند، و استاندارد ( Wi-Fi) 802.11b که امکان استفاده از شبکه بىسیم را به شما مىدهد. ( در ضمن مدل جدیدتر Wi-Fi معروف به 802.11a نیز موجود مىباشد که جانشین سریعترى براى Wi-Fi است.)

براى بدست آوردن توصیههایى در مورد خرید شبکه و اطلاعاتى در مورد محصولات موجود و عملکرد تکنولوژىهاى مختلف در این مورد، How to Buy Home Networking Products را بخوانید. و اگر علاقه دارید تا در مورد چگونگى آزمایش تکنولوژىهاى مختلف در آزمایشگاه PC World اطلاعاتى کسب کنید به How Fast Are They Really? رجوع نمائید.



آماده شدن براى ایجاد شبکه

برقرارى شبکه خانگى با آماده نمودن بعضى چیزها از قبل بسیار آسانتر انجام مىگیرد. اینکه از کدام روش استفاده کنید اهمیت چندانى ندارد. گرچه تمام انواع کیتهاى شبکه بندى همراه با آداپتورها و دیگر ابزارى که مورد نیاز شماست همچون کابلهاى خط تلفن یا کابلهاى USBعرضه مىشوند اما در عین حال شما باید قبل از هرگونه برقرارى ارتباط یک سرى وسایل را آماده سازید.

- وب سایت شرکت عرضه کننده تجهیزات شبکه خود را دیده و اطمینان حاصل کنید که رایج ترین درایورها را براى سیستمهاى عامل خود دارید. بعنوان مثال امکان دارد سیستم عامل کامپیوترشما در خانه، ویندوز Me بوده اما درایورهاى مناسب براى Me را در سى دى همراه کیت شبکه نداشته باشید.

- سى دىهاى نصب ویندوز خود را براى هر یک از کامپیوترهاى شبکه در دسترس قرار دهید. امکان دارد در هنگام برقرارى شبکه نیاز به نصب درایورهاى شبکه خود ویندوز داشته باشید.

- نامى را براى شبکه خود برگزینید (که Workgroup نیز نامیده مى شود). دراین مورد یک نام شناسایى معمولا" بهتر است. مثلا" مى توانید از نام فامیل خود یا نام حرفه خود استفاده نمائید. در مورد شبکههاى بىسیم به نام دیگرى نیز احتیاج است: کد تعیین هویت شبکه یا SSID که نشانه معرف Service Set است. مشابه بودن نام Work group و SSID مهم نیست.

- براى هر کامپیوتر نام جداگانهاى را انتخاب نمائید. البته مى توانید از نامهاى توصیفى و تحت اللفظى همچون
Office یا Games استفاده کنید اما بهتر است در این مورد خلاق باشید. مثلا" زمانى من 12 کامپیوتر خود را به نام کمدینهاى معروف دهه 1940 تا 50 نامگذارى کرده بودم.



پیکربندى

حتما" تمایل دارید چگونگى پیکربندى شبکه خود را طراحى کنید. یک شبکه خانگى در حداقل حالت ممکن به شما امکان مىدهد که از هر کامپیوتر شبکه پرینت گرفته و بدون ترک کردن صندلى خود به فایلها دسترسى داشته باشید.

توجه داشته باشید: اکثر چاپگرها (و نه همه آنها) را مى توان به اشتراک گذاشت، براى آگاهى از اینکه چاپگر شما نیز مىتواند بطور مشترک استفاده شود یا خیر ابتدا Control Panel را باز کرده و Printers را انتخاب نمائید.

آیکون Printers را کلیک راست کرده و Properties را برگزینید. اگر در پنجره اى که ظاهر مىشود یک بخش
Sharedموجود است آن را کلیک کرده و اطمینان حاصل نمائید که گزینه Share انتخاب شده است.
اکنون براى استفاده مشترک از چاپگر آماده هستید.

شما مىتوا نید ارتباط اینترنتى را نیز بطور مشترک داشته باشید اما روشها متفاوت است: تمام نسخههاى ویندوز از ویندوز 98 به بعد داراى گزینه Internet Connection Sharing مایکروسافت هستند و بعضى از بستههاى شبکه بندى خانگى نیز نرم افزار خاص خود را در این مورد دارند. تنها مشکل در اینجا این است که کامپیوتر مرتبط با اینترنت (سرور یا میزبان) باید براى به اشتراک گذاشتن ارتباط با دیگر کامپیوترها (سرویس گیرنده ها)، روشن باشد. اگر این موضوع آزار دهنده است راه حلى براى آن وجود دارد: شما مىتوانید از یک Gateway با یک روتر اینترنال استفاده کنید ( یک قطعه سخت افزارى که همچون Switchboard، ترافیک اینترنت را بررسى مىکند). معمولا" به این ابزار تنها بعنوان یک روتر اشاره مىشود.

شما باید امنیت شبکه را نیز در نظر بگیرید. هر شخص مصممى مىتواند بدون دردسر به یک شبکه بدون محافظ
دستیابى پیدا کند. بعنوان مثال در شبکه Home Plug اشخاص مىتوانند با استفاده از سیمهاى برق در دیوار مشترک یک آپارتمان یا هتل به شبکه دسترسى پیدا کنند.

شبکههاى بىسیم و Home Plug بصورت استاندارد داراى سیستم هاى محافظ هستند اما Home PNA فاقد آن است. در این مورد باید از انواع دیگر محافظت همچون یک برنامه FireWall استفاده نمائید. در صورت استفاده از شبکه بىسیم، برقرارى امنیت شبکه ضرورى است بخاطر بسپارید که در این مورد هیچ مانعى وجود ندارد. اما آگاه باشید که پروتکل امنیتى شبکه بىسیم کاملا" ناکافیست. بنابراین باید در فکر افزودن لایه دفاعى دیگرى همچون FireWall به شبکه خود باشید. مطالب PCWORLD را درباره بستههاى نرم افزارى FireWall شخصى و جدید در Protect Your PC بررسى کنید.

و سرانجام موضوع آدرسهاى IP استاتیک در برابر آدرسهاى IP دینامیک نیز مطرح است. آدرس IP یک شناسه عددى مختص به یک ابزار در شبکه مىباشد. این آدرس بصورت چهار سرى عدد که هر یک مىتوانند تا 3 رقم باشند و با نقطه از هم جدا مىگردند، وجود دارد (مثل 123.456.7.89) در بسیارى از موارد شبکهاى که با آن ارتباط دارید در هنگام Login یک آدرس IP موقت براى کامپیوتر شما در نظر مىگیرد که آن را در تمام مدت Session نگاه مىدارد. در واقع این یک آدرس دینامیک است و مناسب اغلب افراد مىباشد.

اما اگر هدف عالىترى دارید و مىخواهید وب سایتى راه اندازى کرده و یا از چاپگر و دیگر ابزارى که مىتوان از طریق اینترنت به آن دسترسى داشت، استفاده نمائید باید، یک آدرس IP ثابت که هرگز تغییر نکند داشته باشید.

تهیه کننده سرویس اینترنت شما باید یک آدرس IP ثابت را براى شبکه در اختیارتان قرار دهد که هزینه اضافى را در برمىگیرد. بعلاوه بسیارى از ISP ها به کاربران خانگى امکان راه اندازى سرورها را نمىدهند.

Telephone Tag: Home PNA 2.0

شرکتهایى همچون Netgear، Linksys و Proxim این استاندارد را ارائه مىدهند.

مزایاى Home PNA چیست؟ این مجموعه از سیم کشى فعلى تلفن بعنوان سیم کشى شبکه استفاده مىکند و در ضمن در بین سه استاندارد گفته شده، از نظر نصب و استفاده، از همه آسانتر است. Home PNA از فرکانس مجزا بر روى خط تلفن استفاده مىکند بنابراین فرد مىتواند بعنوان مثال بدون دخالت در بازى چند نفره Quake با تلفن صحبت کرده و یا از فکس استفاده کند.

معایب Home PNA چیست؟ کامپیوترهاى شما باید همگى نزدیک پریز تلفن باشند. اگر بیش از یک خط تلفن دارید باید مطمئن شوید که تمام پریزهاى مورد استفاده بر روى یک خط تلفن باشند.



تنظیم شبکه Home PNA

آداپتورهاى Home PNA سه نوع هستند: USB یا PCI (براى دسک تاپ) و PC Card (براى نت بوک).
اگر قصد دارید از ارتباط اینترنتى High-Speed به طور مشترک استفاده کنید به یک Ethernet Bridge [(180 دلار و بالاتر) مثلا یک Gateway] بر روى سیستم خود نیاز خواهید داشت که بجاى آداپتور از مودم باند پهن استفاده مىکند. Ethernet Bridge به کامپیوترى که به مودم باند پهن مرتبط است اتصال مىیابد. براى این کامپیوتر به آداپتور نیاز نیست.

مراحل زیر را براى هر کامپیوتر اجرا نمائید:
1- کامپیوتر را خاموش کرده و آداپتور کارخانه سازنده را نصب کنید. اگر قصد دارید یک کارت PCI را در دسک تاپ قرار دهید باید Case را باز کنید.
2- آداپتور را به پریز تلفن بزنید. اگر تلفن یا فکس از این پریز استفاده مىکرد. اکنون مىتوانید آن را به آداپتور بزنید.
اگر تعداد پریزهاى تلفن کم است مىتوانید از یک دستگاه تقسیم (Splitter) استفاده نمائید.
3- اکنون کامپیوتر را روشن کنید. ویندوز، آداپتور را نشان داده و به شما اعلام مىکند درایور را از سىدى رام نصب نمائید. دستورالعملهاى روى صفحه نمایش را دنبال کنید. بسته به نوع شبکهاى که استفاده مىکنید نام کامپیوتر نیز از شما خواسته خواهد شد. (آیا گفتههاى مرا در این مورد به یاد دارید؟)
4- کامپیوتر را Restart کنید.
5- اگر قصد دارید ارتباط اینترنتى را بطور مشترک در تمام کامپیوترهاى شبکه استفاده کنید اما روتر ندارید مىتوانید نرم افزار
Internet Sharing را (در صورتیکه بهمراه برنامه شبکه بندى عرضه شده) نصب کرده و یا از نرم افزار Internet Connection Sharing در Millennium Editionو Windows 98 Second Edition استفاده کنید. کامپیوترى را که مستقیما" به اینترنت متصل است بعنوان سرور و کامپیوترهاى دیگر را بعنوان سرویس گیرنده تعیین نمائید. بخاطر داشته باشید که نرم افزار FireWall را بمنظور محافظت تمامى کامپیوترهاى شبکه خود برروى سرور نصب کنید.
اکنون مىتوانید دوستان خود را براى Quake III دعوت کنید.



قدرتى براى کاربران: Home Plug

کمپانى هاى همچون Linksys، GigaFast و Asoka USA محصولات Home Plug را تولید مىکنند.

مزایاى Home Plug چیست؟ این استاندارد نیز همچون Home PNA، روش نصب ساده اى دارد، کافیست که یک طرف آداپتور را به درگاه USB کامپیوتر و طرف دیگر آن را به پریز برق متصل نمائید. و مىدانید که تعداد پریزهاى برق همیشه از پریز تلفن بیشتر است.

معایب Home Plug چیست؟ مقید شدن به پریز برق مىتواند بسیار محدود کننده باشد. در ضمن شما باید اطمینان حاصل نمائید که آداپتور Home Plug را به Surge Suppressor یا Line Conditioner نزده اید زیرا احتمالا" سیگنالهاى شما از بین خواهند رفت. و در صورتیکه از نت بوکى با یک پورت UBS استفاده مىکنید باید یک آداپتور Home Plug بزرگ و جاگیر نیز داشته باشید. و سرانجام اینکه در این مدل آداپتورهاى PC Card Home Plug وجود ندارد.



تنظیم و راه اندازى شبکه Home Plug

در این مورد یک طرف آداپتور Brick -Shaped را به درگاه Ethernet یا USB کامپیوتر خود و طرف دیگر آن را با استفاده از کابل به پریز برق متصل نمائید.

اگر قصد دارید از ارتباط اینترنتى High Speed به طور مشترک و از طریق خطوط برق استفاده کنید به یک Home Plug Ethernet Bridge (به قیمت 180 دلار و بالاتر) و نیز روتر نیاز خواهید داشت.

در صورتیکه کامپیوترهایتان قبلا" به آداپتورهاى Ethernet مجهز شدهاند، مىتوانید تنها از یک Bridge استفاده کنید. آداپتورها را به درگاه Ethernet مودم DSL یا کابل خود متصل نمائید. اما اگر کامپیوتر شما کارت اترنت نداشته باشد و فقط داراى پورت USB باشد، مىتوانید براى استفاده مشترک از اینترنت از یک کارت Power Line USB استفاده نمائید. در اینجا شما نیاز به یک نرم افزار Internet Connetion Sharing نیز خواهید داشت.

1- Bridge را برروى کامپیوترى که به اینترنت وصل است، نصب نمائید. براى انجام دادن چنین کارى احتمالا" مجبور به نصب یک کارت اترنت دوم مىشوید. (اگر داراى مودم سرعت بالا که از ارتباط اترنت خود استفاده مىکند، مىباشید، براى نصب Bridge به کارت شبکه دوم نیاز خواهید داشت.) سپس کابل RJ45 این Bridge را به کارت شبکه دوم و Bridge را به پریز برق بزنید. اگر داراى روتر هستید Bridge را به درگاه Ethernet برروى روتر متصل نمائید.
2- نرم افزار پیکربندى شبکه را که در سىدى همراه با Home Plug عرضه شده، نصب نمائید. در این موقع اسم رمز شبکه به شما اعلام مىشود.
3- نرم افزار Internet Connetion Sharing را نصب کرده و اطمینان حاصل نمائید که این کامپیوتر بعنوان سرور تعیین و مشخص شده است.

سپس آداپتورهاى Home Plug USB را در تمام کامپیوترها نصب کنید. یا اینکه مىتوانید از یک Ethernet Bridge بعنوان آداپتور در کامپیوترهایى که داراى پورت اترنت هستند، استفاده نمائید. مىخواهید بدانید مزیت این کار چیست؟ مزیت آن این است کهEthernet Bridge نسبت به آداپتور USB از سرعت بیشترى برخوردار است.

1- نرم افزار پیکربندى شبکه را نصب کنید. به شما اعلام مىشود که همان اسم رمز Bridge را وارد نمائید.
2- آداپتور را با اتصال آن به درگاه USB کامپیوتر، نصب کنید. ویندوز آداپتور را به شما نشان داده و اعلام مىکند که درایور را نصب کنید. شما مىتوانید این درایور را در سىدى رام همراه مجموعه Home Plug بیابید.
3- کامپیوتر خود را Restart کنید. اکنون مىتوانید از اتاق نشیمن و یا هر جاى دیگرى که کامپیوتر دارید کار خود را انجام دهید.


دنیاى بىسیم : (Wi Fi) 802.11b

شرکتهاى Netgear، اینتل، D- Link، Proxim و Linksys همگى محصولات (Wi- Fi) 802.11b و (Wi- Fi) 802.11a را تولید مىکنند.

مزایاى شبکه بندى بىسیم چیست؟ آنتنهاى رادیویى کوچک و سبک این مجموعه به شما امکان آزادى عمل بیشترى مىدهد.

هتلها، فرودگاه ها و حتى بعضى از کافىشاپها از این استاندارد براى دسترسى آسان و همگانى به اینترنت استفاده مىکنند.

معایب این نوع شبکه بندى: سرعت به واسطه فاصله یا وجود موانع زیاد بین دو کامپیوتر کاهش مىیابد. در ضمن احتمال دارد بین این شبکه و ابزارهاى دیگر 2.4 GHZ همچون تلفنهاى بىسیم و مایکروویو اختلالاتى بوجود آید. توجه داشته باشید در این مورد شما نمىتوانید از محصولات 802.11b و 802.11a در یک شبکه استفاده کنید.

مدل ابتدایى شبکه بىسیم، شبکه ویژهad hoc) ) است که در آن هر کامپیوتر بطور مستقیم با کامپیوتر دیگر ارتباط داشته و اینترنت از طریق یک کامپیوتر با یک مودم به اشتراک گذاشته مىشود. از طرف دیگر یک شبکه زیر بنا از یک نقطه دستیابى یا دروازه (یا روتر) بىسیم استفاده مىکند، بنابراین آداپتورهاى شما با این نقطه دستیابى که همچون یک فرستنده / گیرنده مرکزى کار مىکند، ارتباط دارند.

نقطه دستیابى یک ابزار سخت افزارى بىسیم است که به شبکه بىسیم امکان ارتباط با شبکه سیمى را مىدهد.

بسیارىاز نقاط دستیابى با یک gateway درونى که به اینترنت متصل مىشود، همراه هستند. نصب نقطه دستیابى بسیار شبیه به نصب یک آداپتور است تنها تفاوت این است که در نصب نقطه دستیابى باید اطلاعات پیکربندى شبکه مودم خود همچون نام و اسم رمز کاربر را براىISP خود تکرار کنید. مستندات کارخانه سازنده را به منظور دریافت دستورالعملهاى ویژه بررسى کنید.

شما مىتوانید کارتهاى PCI و PC را براى هر دو شبکه 802.11b و 802.11a آداپتورهاىUSB 1.1 را براى 802.11b بیابید. (در ضمن نمىتوانید آداپتورهاى USB1.1 را براى 802.11a پیدا کنید زیرا سرعت آنها براى این استاندارد بسیار کم است).




تنظیم و برقرارى شبکه بىسیم

در هر کامپیوتر مراحل زیر را اجرا نمائید:
1- برطبق دستورالعملهاى کارخانه سازنده، آداپتور را نصب کنید. (اگر از یک آداپتورPCI استفاده مىکنید، باید کامپیوتر را خاموش کرده، درب Case را باز نموده سپس آداپتور را در یک اسلات خالى PCI قرار داده و کامپیوتر را Restart نمائید).
2- ویندوز آداپتور را شناسایى و اعلام مىنماید که درایورى را که در سىدى رام همراه با برنامه به شما عرضه شده نصب کنید.
3- نرم افزار شبکه را که معمولا همراه با سخت افزار به شما ارائه مىشود، نصب کنید. در این موقع نام کامپیوتر و اینکه این کامپیوتر در ارتباط اینترنتى سرور است یا سرویس گیرنده، از شما پرسیده مىشود.
4- کامپیوتر را Restart کنید.
5- اکنون باید یک Profile یعنى مجموعه اى از تنظیمات که امکان استفاده از شبکه را برایتان فراهم مىکند، تهیه نمائید. شما مىتوانید چند پروفایل مختلف داشته باشید تا در صورتیکه لپ تاپ خود را به شرکت یا کافى شاپ داراى شبکه بردید، این پروفایلها را براى ارتباط فورى باشبکه، سوئیچ کنید. براى تهیه یک پروفایل برنامه پیکربندى را که قسمتى از نرم افزار شبکه است، اجرا نمائید.
6- در صورتیکه از نقطه دستیابى استفاده نمىکنید و یا از Infrastruture استفاده مىنمائید،Mode را به ad hoc (شبکه ویژه) نصب کنید.
7- نام شبکه را وارد کنید.
8- در صورتیکه از شبکه ویژه استفاده مىکنید کانال را تنظیم نمائید (یک شماره از 1 تا 11 ). تمام آداپتورهاى شبکه باید از یک کانال استفاده کنند. (در شبکه Infrastructure، سرویس گیرنده بطور اتوماتیک و با قویترین سیگنال خود را با کانال پیکربندى مىکند.)
9- طبق دستورالعمل فروشنده شبکه، کد شناسایى خود یعنى مجموعه اى از حروف و اعداد همچون یک اسم رمز را وارد کنید.
10- منتظر چه هستید؟ نت بوک خود را برداشته و به هر قسمت خانه یا دفتر خود که مىخواهید بروید و Email خود را دریافت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد